۱۳۸۸ دی ۱۰, پنجشنبه

«پرونده سازيِ اداره‌ي اطّلاعات براي مردمِ بي‌گناه ايران»

روش پرونده‌سازيِ وزارت اطّلاعات ايران، خيلي هم جديد نيست و طي 30 سال گذشته بارها در مورد دگرانديشان، به ويژه اقلّيت‌هاي قومي و مذهبي و از جمله بهاييان به كار رفته است. ولي در اوضاع جديدِ امروز، اين روش بيش از سابق و در سطح وسيع‌تري اِعمال مي‌شود.

بهتر است اين مقوله را ابتدا از منظرِ يكي از وكلاي مطرح ايران كه هم اكنون در زمينه‌ي حقوق بشر فعّاليّت مي‌كنند، بنگريم:

« اداره‌ي اطّلاعات با بازجويي‌هاي غير قانوني و در شرايط غير استاندارد از متّهمان مطالب زيادي پرسيده و آنها نيز جواب مي‌گويند. آن وقت، براي متّهمي كه آن همه مطلب گفته است، هر چقدر هم بي‌گناه باشد، اتّهاماتي با مدارك كافي مي‌تراشند. مثلاً از 400 صفحه صحبت‌هايِ يك نفر بي‌گناه، كه در بازجويي‌هاي مكرّر و تحت فشار اظهار داشته است، حداقل 4 صفحه اتّهام به‌ راحتي برايش استخراج مي‌‌شود.»

نمونه‌ي اين روش را در دستگيري‌هاي پس از انتخابات ايران به وفور ديده‌ايم. به طور مثال وقتي يكي از اتّهاماتِ آقاي بهزاد نبوي را ايجاد اخلال در نظمِ ترافيكِ شهر طهران ذكر مي‌كنند، مي‌توان به راحتي ردّپاي اين روش را در عملكردِ آنان مشاهده كرد.

آنچه را مي‌توان انگيزه‌ي اين نوع برخورد دانست، قانون گريزي‌اي است كه مي‌خواهند قانوني جلوه كند!

به عبارتِ ديگر در ابتدا با دستگيريِ غيرقانوني و ضربتيِ افراد، توسط مأمورين اداره‌ي اطّلاعات، وانمود مي‌كنند كه موضوعي امنيّتي در كار است و لذا هر گونه برخوردي را روا مي‌دارند، سپس روندِ پرونده‌سازي، در محيطي كاملاً غير استاندارد و غير علني شروع مي‌شود و از طريق بازجويي‌هاي غيرقانوني و مخفيانه، به اعترافاتي بي‌ارزش يا اتّهاماتي ساختگي همانگونه كه آن وكيل محترم اظهار داشته‌اند، دست مي‌يابند. آنگاه با تشكيل دادگاه‌هايي علني، افراد را بر اساس همان پرونده‌‌اي كه خود ساخته‌اند، محاكمه مي‌نمايند و وانمود مي‌كنند كه همه چيز چقدر قانوني و درست انجام گرفته است!

توصيه‌ي ما به هموطنان بي‌گناه و آزادي‌خواه‌مان كه براي حقوق بشر ارزش قائلند اينست كه:

اولاً به هيچ وجه راضي نشويد بدون حكم مكتوبِ قضايي شما را دستگير كنند زيرا طبق قانون حتّي مأمور اداره‌ي اطّلاعات نيز بايستي حكم قضايي همراه داشته باشد.

ثانياً در روند بازجويي به هيچ عنوان به سؤالات بازجو جواب ندهيد و سكوت اختيار كنيد. حتّي با وكيل خود هم در مورد مسائلتان صحبتي نكنيد. چه كه در اين محيط فاسد قضايي هر كلمه‌اي كه بر زبان برانيد به انواع حيله‌ها و روش‌هاي غير اخلاقي بر عليه‌تان استفاده خواهد شد.

فقط سكوت و عدم پذيرشِ اتّهامات، اين توصيه‌ي بهترين وكلاي حقوق بشر در حال حاضرِ ايران است

جانتان خوش باد و به اميد ايراني آزاد

ر- الف